Blessures voorkomen

Winnaar Horse product 2012

2017-05-28T12:09:37+00:00

Flexchair Ruitertraining | Winnaar Horse product 2012

Innovatieve meetbare trainingsmethode

In 2012 ging de Horses Product van het Jaar-Award naar de dienst Flexchair Ruitertraining, verleend door fysio- en manueel therapeut Ada Wouters-Brongers. De Flexchair Ruitertraining won niet alleen de categorie ‘Diensten’ maar sleepte ook de overall titel binnen. Flexchair Ruitertraining was gekozen vanwege de innovatieve meetbare trainingsmethode voor de ruiterzit en is een echte eyeopener voor veel ruiters.

Lees het hele artikel op Horses.nl.

MEER TIPS

SI blokkade na val van paard

2017-05-28T12:03:59+00:00

SI blokkade na val van paard

Na een val kan er een blokkade in het SI-gewricht ontstaan wat veel invloed heeft op je zithouding en balans. Een scheve zit kan leiden tot het scheef rijden op je paard! Zorg dus altijd dat je na een val goed bekijkt of er geen scheefstand is ontstaan in je rug, bekken of heup (in het filmpje is een val van de fiets zichtbaar, wat vergelijkbaar is met een val van het paard).

MEER TIPS

Chronische lage rugklachten

2017-05-28T11:53:53+00:00

Flexchair Ruitertraining | Belang van iliopsoas voor ruiters

Spierzwakte gluteus medius en chronische lage rugklachten

Interessant voor ruiters!

Artikel over de relatie tussen spierzwakte van de gluteus medius (een van de bilspieren) en chronische lage rugklachten.

MEER TIPS

Belang van iliopsoas voor ruiters

2017-05-28T12:16:06+00:00

Flexchair Ruitertraining | Belang van iliopsoas voor ruiters

Belang van iliopsoas voor ruiters

De iliopsoas spier is zeer belangrijk bij Ruiters. Hij beïnvloedt de stand van de rug ten opzichte van het bekken. Bij een verkorte spier trekt hij de rug naar een diepe holling. Hierdoor kan een zeurende pijn in rug, lies en bovenbeen ontstaan. Maar ook bij het continu rijden met een te holle rug, verkort deze spier, waardoor juist rugklachten kunnen ontstaan. Ook kan deze spier aan één kant verkort zijn, met als gevolg een scheve zit.
Dit kan weer leiden tot rug, heup en knieklachten. Door regelmatig de iliopsoas te rekken en je mobiliteit van je bekken te trainen kan je deze klachten oplossen of tegengaan!

MEER TIPS